|
Paulus er det ældste direkte vidne, vi har vedrørende
kristen mystik.
Paulus' grundlæggende kerne er en mystisk oplevelse - eller
flere ...
Paulus' beskrivelse og fortolkning af dem er grundfortolkning
for senere kristen mystik, og Paulus' ordvalg og sprog giver
ekko i næsten alle væsentlige skrifter om emnet i
middelalderen.
Det er bemærkelsesværdigt, at Paulus (efter omvendelsen)
understreger, at han ikke har kendt Herren, altså Kristus,
rent menneskeligt, men kun har set ham i ånden, og det
blev åbenbaret for ham, "da Gud ville".
(2.Kor.5,16).
Det vil altså sige, at det ældste historiske vidne
vi har om Kristus, stammer fra en såkaldt mystisk oplevelse
(udover sanserne).
Det er en oplevelse som er skelsættende og deler et
menneskes liv i et før og efter: "for fjorden år
siden" (2.Kor.12,2).
En synlig personlighedsforandring
Ud af dette vokser for Paulus en forandring af personligheden.
Den virkning eller forandring af ham, som omvendelsen på
vej til Damaskus har på længere sigt, beskriver han
i Gal.2,20 "Det er ikke længere mig, der lever, men
Kristus lever i mig."
Jeget eller bevidstheden er ikke længere enerådende,
har ikke monopol på personligheden.
Jeget er ikke udslukket, og udefra ville enhver, der kendte Paulus,
genkende ham, men der er sket en forandring: jeget er rykket
til side, og jegets plads er overtaget af noget andet, i dette
tilfælde Kristus, noget guddommeligt som sjælelig
erfaring; bevidstheden deler så at sige det indre rum med
en fremmed gæst, som har overvældende karakter:
"Ved I ikke fra jer selv, at Kristus er i jer?" (2.Kor.13,5).
"Vi har Kristi sind." (1.Kor.2,16).
Det betyder ikke, at man er en anden eller ser noget andet,
men man er anderledes, og man ser anderledes.
Folk som arbejder med terapi eller indre udvikling (nærdødsoplevelser),
og formentlig også mange andre, vil i nogen grad genkende
en sådan beskrivelse, i mindre målestok, men dybest
set det samme.
Strindbergs såkaldte drømmespil "Til Damaskus"
giver en beskrivelse af en indre udvikling af lignende art som
hos Paulus.
Ikke opblæst, inflateret
Det er også karakteristisk for den ægte religiøse
oplevelse, at den ikke betyder, at jeget eller personen blæser
sig op og bliver noget stort og vigtigt, eller føler sig
særlig interessant eller overmenneskelig, tværtimod:
Paulus omtaler sig selv som den ringeste, end ikke værdig
at kaldes apostel (1.Kor.15,9), og som Paulus selv bekender nok
så menneskeligt: "Vi ved jo, at loven er åndelig,
men jeg er af kød, solgt til at være under synden
jeg forstår ikke min egen handlemåde: det
gode jeg gerne vil, gør jeg ikke, og det onde, jeg hader,
det gør jeg." (Rom.7,14-15).
Et sted, hvor man fornemmer denne ydmyghed over det større,
som er til stede i ham, siger han netop til en af de opblæste,
som praler af deres syner og ekstaser: "Hvad har du, som
du ikke har modtaget?" (1.Kor.4,7).
Ånden
Et andet element hos Paulus har betydning for, hvordan vi opfatter
meditation: det er den tilstand at være "én
Ånd med Herren" (1.Kor.6,17).
Det er netop det vi stiller os til rådighed for, når
vi sidder i stilhed.
Paulus bruger det klare billede om mennesket som et hus eller
et tempel:
"Ved I ikke, at I er Guds tempel, at Guds ånd bor
i jer.
. Guds tempel er helligt, og I er jo hans tempel!"
(1.Kor.3,15-17).
Dette tema tages op af Mester Eckehardt, o. 1300, der taler
om, at Gud fødes i os.
Paulus er ikke mindst optaget af hvordan Ånden virker
i mennesker.
Paulus taler om, at Ånden formidler visdom, der ikke stammer
fra denne verden, Guds Visdom, den hemmelige, skjulte, som Gud
før verdensløbets/tidernes begyndelse har forudbestemt
for at føre os til herlighed. (1.Kor,2,6).
"Thi os har Gud åbenbaret det ved Ånden; Ånden
ransager jo alt, endog Guds dybder. Thi hvilket menneske ved,
hvad der bor i mennesket, uden menneskets ånd, som er i
det?
Vi har fået Ånden fra Gud, for at vi
kan lære at kende, hvad Gud i sin nåde har skænket
os; og derom taler vi ikke med ord, lært af menneskelig
visdom, men med ord lært af Ånden." (1.Kor.2,10-13).
Også i det mere praktiske arbejde med mission føler
Paulus, at det ikke længere er ham, der virker, men Gud
der virker i ham:
"Ved Guds nåde er jeg det, jeg er, og hans nåde
har ikke været forgæves. Jeg har arbejdet mere end
alle de andre, dog ikke jeg, men Guds nåde som har været
med mig." (1.Kor.15,10-11).
Åndens frugter:
kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed,
godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. (Gal.5,22).
Fortsat udvikling
".. så længe jeg var et barn, talte jeg som
et barn,
siden har jeg aflagt det, som er karakteristisk
for børn." (1.Kor.13).
Oplevelsen har sat skel, men er ikke dermed ophørt, den
medfører også en videre proces.
Her i dette liv "ser vi stykkevis" (1.Kor.13,12), det
vil sige, vi ser enkeltfænomenerne, ikke sammenhæng.
Vores erkendelse er begrænset.
Det bliver senere et grundtræk i mystikken, at den mystiske
oplevelse går ud over den normale erkendelse, og får
en forsmag på den kommende og fuldkomne, som i kristen
forstand er saligheden eller menneskets umiddelbare delagtighed
i Gud. |
|
Bøn til indledning:
Gud, vi kommer til dig
som dem, vi er, med det, som lige nu fylder i vort liv
og dem, der fylder i vort liv.
Tak for at vi kan være sammen i dit navn.
Vi beder dig:
Hjælp os til at være åbne for det, som du vil
os.
Styrk os i troen på, at vi er ét med dig,
og at din ånd er den dybeste livsvilje i os,
Lad intet skille os fra dig
og lad din Ånd bære frugt i os i vores hverdagsliv.
Du som er det evige liv i os
Amen
Salmeforslag:
507 Vor sjæl er dertil født og båren
691 Loven er et helligt bud
Resumé:
Personlighedsforandring
Ånden: Indsigt; drivkraft; frugter
Fortsat udvikling
|